Thursday, December 2, 2010

kesian abah dan mak

semalam lepas balik keje aku dengan family mertua pegi MAHA.Qareez terpaksa kiteorang amik lewat sebab tak boleh bawak die sekali dengan keadaan yang sesak macam tue.so masa sedang aku tengok-tengok tel aku berbunyi.sekali aku jawab abah yang tel ruper-rupernyer.abah tanya aku dekat mana so aku pun jawab la aku ada dekat MAHA sekarang.Abah tanya pegi tengok kambing ke? so aku pun jawab la a'a sambil menjawab sidah kan nak jadi pengusaha kambing yang berjaya..tetiba suara abah sebak pastue die menangis..aku pun cuak la nape lak dengan abah nie..rupe-ruper nyer kambing abah dah habis semua dijual..abah sebak sebab terpandangkan kandang yang dulu penuh dengan kambing sekarang dah kosong..aku pun terdiam bile dengar abah cakap macam tue yela aku memang tahu kambing abah tue akan dijual sebab atas faktor usia abah yang dah tak larat nak menjaga seorang diri..ada anak-anak tak boleh diharapkan sepenuhnyer..aku sedar semua tue..aku tahu abah memang cukup sayang pada kambing-kambing ye sedangkan aku sendiri pun dah biase dengan kambing-kambing abah tue apatah abah sendiri yang hari-hari mengadap...Tauh,Siti,Upin & Ipin semua dah takde so pasnie cucu-cucu abah pun tak tahu nak tengok binatang ape kat kg tue sebab selalunyer bile cucu-cucu abah balik kampung kandang kambing la tempat dieorang nak kenal binatang.aku suh abah sabar jela banyak-banyak insyallah ada rezeki bela la sekor dua buat pengubat rindu.

Aku tel mak ingat nak suh tengok-tengokkan abah yang tengah bersedih tue..ruper-rupernyer mak pun mengalami situasi yang sama iaitu bersedih..mak kata mak tak boleh nak pandang kambing-kambing tue semua masa dalam lori sebab semua kambing-kambing tue pandang kat mak dengan pandangan yang sayu, sedih nak meninggalkan tuan nyer..ya allah aku dapat rasakan situasi mak kala itu...mak kata mak sampai lari pegi belakang masa lori mula begerak tinggalkan rumah...apa kah daya sesungguh nyer aku turut besedih kerana kedua orang tua aku sedang bersedih.pastue mak tak nak cakap lagi..aku tau mak mesti tengah menangis juga..
lepas dari tel mak terus mood aku pun sedih..teringat masa aku selalu tolong abah bagi makan kat kambing..tolong bersihkan macam-macam ge la..

pada mak dan abah jangan sedih-sedih ye nanti ada rezeki kite bela la yang tggl tue..yang penting abah ngn mak kene sentiasa sihat.sidah sentiasa doakan mak ngn abah..qareez pun selalu rindu kt atok ngn nenek..

1 comment:

Post a Comment