Saturday, October 16, 2010

mak dan abah

assalamualaikum...
ermm dah hampir 2 bulan aku tingalkan blog aku nie..bukan tak rindu..tersangat la rindu tapi apakah daya tiada kemudahan internet sepanjang aku berada dikampung..tapi aku seronok sangat sepanjang berada dikampung dikelilingi orang-orang yang aku sayang terutama nyer mak dan abah bertambah pula dengan kehadiran si kecil..kepada mak terima kasih banyak-banyak anak mu ucapkan sebab banyak memberi tunjuk ajar..menurunkan ilmu nyer..dan juga sampai sanggup tido di bilik aku semata-mata nak bersama-sama menjaga anak aku yang memang berjaga malam...aku cukup berterima kasih pada mak sebab die akan ambil qareez bile aku sendiri dah xboleh nak handle anak aku sendiri...si qareez pulak diam je bile dipangku mak aku..bile aku perhatikan patut la si qareez diam...rupa-rupanyer die asyik dengar mak aku berselawat..aku tengok mulut mak aku terkumat kamit mesti die tengah berzikirkan...bile aku berselawat die akan diam sekejap je lepas tue qareez akan mula menangis semula...sebab tue aku akan rase selamat bile mak ada di sisi aku bersama qareez setiap malam..aduhai mak tak tertanggung jasa mu...qareez nie aku rasa die akan tido lena setiap malam tapi disebabkan buah die yang membesar tue yang menyebabkan die tidak selesa..dan bile die tak selesa die akan meneran..semakin die meneran buah die akan makin membesar...setiap kali menukar pampers qareez mak dan aku buat macam2 nak bagi buah de kecut..tuam dengan daun sirih la..daun mengkundu utan la..tuam dengan air batu la...tapi buah die akan kecut sementara je..mengikut kata doktor kene buang lendih yang ada di buah tue..tapi tak boleh dilakukan sekarang..sekurang-kurang nyer bile umur die 5 tahun nanti.tapi orang tua-tua kata buah tue leh kecut gak kalau rajin tuam ari2..so sementara nie dengan mengtuam sahaja iktihar yang aku leh buat...

orang kata kalau dapat nak lelaki nie banyak yang kene jaga terutama buah nyer..so sekarang aku yang sedang menghadapi nyer..xpe la insyallah akan aku hadapi dengan redha..semoga qareez cepat sembuh hendak nyer..waktu tido aku jangan cakap la memang dah berubah tapi aku tak menyesal...aku akan hadapi dengan tenang..insyallah semoga aku diberi kekuatan hendak nyer.

becerita pasal mak dan abah..aku jadi sedih sebab terpaksa berpisah dengan mereka setelah hmpir 2 bulan mereka asyik mengadap muka aku..sampai abah kata "bile ko nk balik kl cdah" sebab aku akan pastikan abah makan ubat mengikut waktu nyer....melarang die makan makanan yang boleh mendatangkan darah tinggi abah...ermm kelakar pun ada tapi demi kesihatan abah aku kena buat macam tue...abah panggil qareez "kawan" si qareez pula akan mencari2 bile abah panggil die kawan..mak akan mandikan qareez setiap pagi dan petang..aku akan uruskan barang2 yang nk digunaan...mak  selalu kene kencing dengan qareez tapi nenek x marah pun kan sayang...semalam masa aku dah nak masuk kete akau nampak mak dan abah sedih sebab qareez dah nk balik kl..qareez pun sama  sedih...aku lagi la bagaikan ujan yang dah lama tak turun...apa kah daya kerana tugas aku harus kembali...insyallah nanti kami balik kampung ye atok..nenek.."kawan" balik dulu..
ops sorry xdapat nk teruskan entri nie lagi sebab mak qareez dah ujan..dah rindukan mak abah kat kampung...baru sehari dah rindu..


No comments:

Post a Comment